Džesi Makartni, 360 Reality Audio: prvo slušanje

Razgovarali smo sa Džesijem Makartnijem o uzbuđenju nastupa uživo, njegovom prvom iskustvu sa tehnologijom 360 Reality Audio i pozdravljanjem sjajnih ideja.

U saradnji sa kompanijom LIVE NATION

Džesi Makartni

džesimakartni-fotografija

Rođeni Njujorčanin, Džesi Makartni je izgradio karijeru kao muzičar, autor i glumac. Sa 11 godina je dobio 2 nominacije za Daytime Emmy za stalnu ulogu u ABC seriji „All My Children“, dok je bio član pop benda Dream Street, čiji se debi-album prodao u preko 800.000 primeraka.
Do 16. godine Makartni je izdao prvi solo album, „Beautiful Soul“, prodat u preko 1,8 miliona primeraka. 2008. je sa Rajanom Tederom bio koautor hita Leone Luis „Bleeding Love“, koji je bio na 1. mestu top-lista u 34 zemlje – to u protekloj deceniji nije uspelo nijednoj pesmi. Pesma je bila nominovana za Gremi i dobila je ASCAP nagradu Song of the Year (2009). Džesijev singl „Leavin’“ sa 3. albuma, „Departure“, 2008. je bio na 1. mestu po broju emitovanja na radiju Top 40 u SAD. Još njegovih pesama koje su bili hitovi na top-listama: „She’s No You“, „Body Language“, „How Do You Sleep“, „It’s Over“ i „Shake“. Imao je glavne uloge u serijama i filmovima kao što su „Summerland“ i „Keith“, i zapažene gostujuće uloge u serijama „Hannah Montana“ i „Fear The Walking Dead“. Makartni je davao glas poznatim likovima kao što je Teodor u svim filmovima „Alvin i veverice“, a trenutno igra Marvelovog superheroja Najtvinga u filmu „Young Justice 3“.
Singlom „Better With You“ 2018. započeo je rasprodatu turneju istog naziva. 2019. godinu započeo je američkim delom turneje „The Resolution Tour“, koja će Džesija po prvi put odvesti u jugoistočnu Aziju. Sada piše novu muziku, koju će objaviti krajem 2019.

„Muzika je moja prva ljubav“

– LIVE NATION

Hvala što ste s nama, Džesi. Karijeru ste započeli veoma mladi. Kako je to izgledalo i kako je uticalo na vas kao izvođača danas?

DŽESI MAKARTNI

Pa, odrastao sam u porodici u kojoj su uvek svi voleli muziku – cela moja porodica, od bake i deke, preko roditelja, pa do mog brata, sestre, rođaka. Svi su odrastali voleći umetnost, voleći muziku, a posebno pozorište. A odrastao sam sa roditeljima koji su nas podsticali da se okupljamo oko klavira i pevamo zajedno, kao i da zajedno slušamo stare albume. To mi je dalo osnovu.

Mislim da sam imao sedam ili osam godina kad sam odlazio u pozorište s roditeljima i gledao ih kako igraju u lokalnim predstavama poput onih iz Rodžers i Hamerštajn produkcije. Posle nekog vremena sam im se pridružio. Izvodili smo zajedno, kao porodica, u pozorištima sa 500 mesta u viktorijanskom stilu.

To je trajalo sve dok jedan par iz Njujorka nije došao u provinciju i rekao mojima nešto tipa: „Hej, vaš sin je prilično dobar. Možda bi trebalo da ga dovedete na Menhetn i vidite šta će biti.“ I posle nekog vremena, majka me je dovela i počeo sam da se prijavljujem na audicije za Brodvej. Posle jedne godine, možda nešto manje, dobio sam prvu ulogu kao Luj u predstavi „Kralj i ja“ gde je Hejli Mils igrala Anu.

A sa devet godina išao sam na prvu nacionalnu turneju predstave „Kralj i ja“. U to vreme to mi nije baš delovalo kao posao. A ni sad mi ne deluje kao posao. Znate, bio sam plaćen, ali sam to radio zato što volim. Nisam razmišljao o poslovnoj strani cele priče. A onda, znate, 20 godina kasnije, eto nas – i dalje radim isto. I i dalje to radim zato što to volim. Mada, sada malo više razmišljam i o poslu. [Smeje se] Ali to jeste i mislim da će zauvek biti moja prva ljubav.

– LIVE NATION

Kako je to iskustvo koje ste imali kad ste bili mlađi dovelo do toga da počnete da pišete pesme? I kako se sada osećate u vezi sa iskustvom koje ste imali tokom svoje karijere kad razmišljate o pisanju pesama?  

DŽESI MAKARTNI

Oduvek sam želeo da pišem pesme. Znate, mislim da sam sa 16 godina pomislio da ću biti odličan autor. A nema baš mnogo prilika za to, samo zbog toga što u tom trenutku u životu nemate baš mnogo perspektive. Ja sam bio srednjoškolac pubertetlija koji se nosio sa problemima koji muče sve tinejdžere, a nisam ni mnogo toga znao o svetu.

Mislim da mi je trebalo vreme da sazrim, ali i da putujem, da upoznajem nove ljude, da se zaljubljujem i odljubljujem, da doživim bol i patnju i romansu, sve stvari koje vas inspirišu da pišete pesme.[U ovom trenutku], više nego ikada, osećam da sam vešt u pisanju pesama, zato što, više nego ikada ranije, osećam da sam na vrhuncu. Proputovao sam svet. Iskusio sam mnogo kultura u širom sveta. I bio sam u mnogo veza. Moglo bi se reći da sam mudriji. [Smeje se] A mislim da to doprinosi boljem i iskrenijem pisanju pesama, pristupačnijem pisanju pesama.

– LIVE NATION

Koliko vam danas znači stvaranje muzike?

DŽESI MAKARTNI

Kao što samo rekao, muzika je moja prva ljubav. I posle male pauze – znate, napravio sam pauzu od tri i po, četiri godine da bih isprobao neke druge kreativne stvari – mislim da sam poslednji put bio u studiju pre oko godinu dana, kada sam počeo da radim na ovoj novoj kolekciji pesama, shvatio sam da mi ovo sada malo bolje ide. Znate, kada se sada setim sebe sa 16 godina i preslušam neke od pesama koje sam tada napisao, shvatam zašto su mi iz izdavačke kuće rekli – Hm, nećemo to da stavimo na album.

Ja to vidim kao neko lučno kretanje i mislim da se i dalje popravljam. Ali, verujem da ova najnovija kolekcija pesama pokazuje šta mogu da uradim kao tekstopisac i autor. Volim svoj posao.

Jedna od omiljenih stvari sada mi je to što mogu nešto da napišem, da to odmah objavim i da trenutno dobijem reakciju – za nekoliko minuta – od ljudi koji me prate godinama. To nekad nije bilo tako lako. Morali ste da čekate mesecima da dobijete opšte mišljenje o nekoj pesmi.

– LIVE NATION

Zanima nas više detalja o tome, povratne informacije, ali pre toga – da li je stvaranje muzike nešto bez čega ne biste mogli da živite?

DŽESI MAKARTNI

Apsolutno. Muzika je, znate, zvuči kao kliše, ali je tako – muzika je univerzalni jezik. Mogu da odem u Japan, a ne govorim reč japanskog, ali znam da ću, kada otpevam pesmu, na licima ljudi videti kako se osećaju. A tu je i energija koju osećate na sceni tokom nastupa kada ne morate da se razumete, ali se i dalje razumete.

Ne mogu da zamislim da se probudim i ne uključim Spotify dok pijem kafu. Slušam muziku i u kolima – to mi je svakodnevni deo života. A mislim da je tako i za većinu ljudi.

– LIVE NATION

Koliko vam izvođenje uživo pred hiljadama obožavalaca znači?

DŽESI MAKARTNI

Pa, najprijatnije mi je dok nastupam uživo. Počeo sam na sceni, a pozorište je mesto na kojem sam imao vatreno krštenje. Tako da, veoma mi je prijatno na sceni. Sjajna stvar [u vezi sa nastupima uživo] jeste to što imate priliku da vidite reakcije na pesmu iz prve ruke, i ja sve više to radim. Napišem pesmu i odsviram je na nekom manjem nastupu ili turneji, i to je pesma koju niko nikad nije čuo, koja nije objavljena. I dobijete tu neposrednu reakciju. Odmah možete da vidite da li se nekome nešto sviđa ili je ravnodušan. To mi je omiljen deo nastupa.

Volim da sviram pesme koje svi znaju. Sviranje hitova je uvek lepo, kad svi pevaju. To je neopisiv osećaj. Ali, da, trenutno volim da testiram nov materijal na sceni. To mi je nova aktivnost – da nešto napišem, izađem na scenu i vidim da li im se sviđa.

– LIVE NATION

Koliko su vam važni vaši obožavaoci?

DŽESI MAKARTNI

Veoma sam srećan što mi je u današnje vreme, kada ima mnogo ljudi koji brzo prelaze na nove stvari, moja osnovna baza obožavalaca ostala verna sve ove godine na način koji, čini mi se, nije baš u duhu ovog vremena. To mi je neverovatno.

Mislim da su moji obožavaoci stvarno pokazali kakvi su, naročito u poslednjih godinu i po dana. Toliko dugo sam pravio pauzu od muzike i bojao sam se da nešto objavim. Zato što nisam znao kakva će reakcija biti – nisam znao ni da li će ljude to zanimati. A oni su se jednostavno pojavili, i to u velikom broju. Ove godine smo imali dve rasprodate turneje. To stvarno pokazuje koliko su moji obožavaoci zapravo lojalni.

jessemccartney-play-1
jessemccartney-play-2

„Vizija i osnovna filozofija kompanije Sony jeste da ljudima približi „kando“ kroz zvuk i muziku… Sviđa mi se to“

– LIVE NATION

Trenutno ste usred snimanja novog albuma. Kako izgleda vaš proces i koliko vam je važno da obožavaocima pružite ono najbolje?

DŽESI MAKARTNI

Pa pazite, bitna stvar je to što obožavaoci mogu da nanjuše foliranje na kilometar. I oni znaju šta je autentično za tebe – znaju kad se trudiš i kad se ne trudiš. Jedna od najčešćih stvari koje mi se dešavaju u vezi sa obožavaocima jeste ako nekoliko dana ništa ne objavim, a oni kažu: „Nestao si, odlaziš, ponovo to radiš. Nemoj to raditi.“ Tako definitivno ne smem da se opuštam i to mi prija. To cenim.

I budući da sam umetnik, kao i perfekcionista prema nekome kome je važno to što radim, želim da to bude proizvod odličnog kvaliteta. Želim da zvuči neverovatno. Želim da pišem na najboljem nivou koji mogu da dostignem. Želim da izazovem bol, uzbuđenje ili romansu. Želim da ostavim pečat na svojoj publici, koja god emocija da je u pitanju. Želim da to bude nešto sa čime mogu da se sažive. Mislim da je to najvažnija stvar kad je reč o muzici, pa pokušavam da je podignem na najviši mogući nivo. Mislim, to je deo svega ovoga. Ne pokušavam da foliram, već da unesem sebe stoprocentno u to što radim.

– LIVE NATION

Ovaj trenutni vihor posla koji obavljate kad je reč o muzici – pročitao sam da je sve to počelo zbog reakcije obožavalaca na „Better With You“, singl koji ste objavili početkom prošle godine, tek tako, ne znajući...

DŽESI MAKARTNI

Da, poput „Here I am“. Zaista, „Better With You“ predstavlja katalizator čitavog projekta. I to je nešto što je samo tako lebdelo u vazduhu, kao što kažete – da se vidi kako će da prođe. Znam da sam želeo da napravim video sa konceptom koji sam osmislio. I više je to bilo poput skupocenog sadržaja, ili sam bar mislio da će tako biti. Nešto kao zaista lepa pesma sa zaista odličnim vizuelnim prikazom, pa ćemo već videti šta će se desiti, razumete? Nisam bio spreman na reakciju. A da budem iskren, sada se mučim da dovršim pisanje jer sam mnogo putovao i išao na turneje, što je neverovatno.

Međutim, napisao sam samo nekoliko pesama, pa sad pokušavam da završim projekat. I to je sjajna pozicija. Ali, kad sam sve ovo započeo, nisam znao da ću pisati ceo album. I evo me sada... Još treba da napišem nekoliko pesama, ali nadam se da ću to završiti ove godine.

– LIVE NATION

Da li možete još nešto da kažete o svom odnosu sa obožavaocima i o tome kako volite da održavate kontakt sa njima?

DŽESI MAKARTNI

To je postalo još izraženije, naročito u poslednje tri ili četiri godine. Društvene mreže su izuzetno važne za muziku. Znate, u doba kada se pojavila pesma „Beautiful Soul“, kada sam objavio debi-album, oko vas je bio tim ljudi, PR tim, marketinški tim, i oni bi vam pričali – Dobro, treba da uradimo ovo. I onda letimo tamo. A posle imaš intervju. Te stvari su i dalje važne, ali najveća promena su društvene mreže.

Sada ne moram da radim [toliko] stvari kao kada sam potpisao prvi ugovor sa izdavačkom kućom pre 10, 15 godina. Sada bukvalno mogu da preko telefona na Instagram ili Twitter postavim 20 sekundi pesme na kojoj radim i da odmah vidim reakciju. A ja stvarno čitam reakcije. Svakog dana po sat vremena čitam direktne poruke, odgovaram obožavaocima, gledam šta rade. Možda imaju neki lični problem ili im se ne sviđa kako je nešto ispalo, pa pričam sa njima o tome. Na primer, pitam ih šta im se ne sviđa. I to su „živi“ razgovori.

Direktno mogu da komuniciraju s vama, što ranije nisu mogli. Izvođači su ranije bili nekako misteriozni – bili su iza zavese. Ljudi nisu videli šta je iza, znate? Vi biste onda izašli, nastupali, radili šta već radite. Sad se sve to potpuno promenilo. U današnjem svetu, sadržaj je najvažniji, i čini ga 25 posto muzike, a 75 posto šta ste juče ručali, znate? Mislim da je to sve promenilo u odnosu između izvođača i obožavaoca. Hoću da kažem, najvažniji je sadržaj, isto kao i da ljudima dozvolite da vam zavire u svakodnevni život da bi vas upoznali.

– LIVE NATION

Kada se pojavio vaš prethodni album, „In Technicolor’“, vaši slušaoci su rekli da zvuči „zrelije“ u odnosu na ono što inače radite. Pričali ste o tome kako ponekad, da biste pronašli „pravi zvuk“, morate da istražujete nove zvukove, ali i da se vraćate na ono što ste prethodno radili. Šta to danas znači za vas i za muziku koju trenutno pravite?

DŽESI MAKARTNI

Uraditi pravu stvar. Za mene, to zavisi od toga kakav cilj imaš. Mislim da je In Technicolor bio na dobrom putu. Bio sam nešto mlađi, ali sam tim albumom hteo da zaista postavim izazov pred zvuk. Želeo sam neku vrstu pop-zvuka iz kasnih sedamdesetih i ranih osamdesetih i u tom periodu muzike zaista smo se osećali kao kod kuće. Bio je to moj naklon pop-muzici iz tog doba.

Međutim, čak i u [mom trenutnom] projektu, nekad se u studiju dogodi trenutak kad se svi samo pogledaju i kažu: „Uh, ovo je odlično“. Taj osećaj je sjajan. Sâm sebi sam najstroži kritičar; u stanju sam da nešto detaljno analiziram mesecima pre nego što sam spreman da ga objavim. A oko sebe imam i tim – ljude s umom i uhom za muziku kojima mogu da verujem. Zato je teško reći [kad si uradio pravu stvar] i to nije baš savršen odgovor, ali nekako jednostavno to znaš. Osećaš.

A kad smo već kod toga, nekad misliš da sve znaš, a onda to krene naopako. Tako da zapravo nikad sa sigurnošću ne znaš ništa. I baš u tome je lepota. Misliš, nadaš se. A onda izađeš na scenu i ljudi reaguju: „Ne, idemo dalje“, zar ne? I onda se vratiš pred tablu. Međutim, nekad napišeš nešto i shvatiš da je to odlično i da ima kompletan vlastiti [život], sa novim aranžmanom ili remiksom ili se nešto desi i svi isto reaguju: da, to je to.

 Mislim da kao muzičar i autor moraš da se trudiš najviše što možeš, najbolje što umeš. A ono što će se desiti dalje zavisi od publike.

– LIVE NATION

Vi ste producent, pevač i autor. Koliko vam je teško da razdvojite te različite aktivnosti?

DŽESI MAKARTNI

Obično ne snimam vokale istog dana kada napišem pesmu zato što volim da pesma živi i diše, i da se nekako sama popravi – naročito u pogledu melodije. Mislim da što duže živite sa nekom pesmom, to ona više postaje vaša, a posle – što je duže izvodite, to je bolje izvodite. Mislim da je to najvažnije, što se melodije tiče.

Ali da, kad uđem u kabinu, prelazim u režim za produkciju vokala, gde znam šta mogu. Nakon toliko godina provedenih u studiju i nakon rada sa najboljim producentima – producentima za glas – na svetu, naučio sam trikove i saznao kako da malo „podignem“ neki stih ili, znate, da „spustim“ određeni deo pesme. Mislim da sam tokom godina stvarno počeo da koristim glas na odličan način.

A radim i kao producent, počeo sam da se bavim i produkcijom. Vi odlučujete šta je nekoj pesmi potrebno, a šta ne. Stekao sam naviku da uklanjam stvari iz pesama i da ostavljam samo minimum onoga što je potrebno da se napravi odlična pesma.

I tako svakog dana ulazite u novu ulogu i treba vam dosta vremena da sve uradite kako treba. Ali, to volim da radim.

– LIVE NATION

Kao producent, možete li da nam kažete nešto o tome koliko je važan zvuk numere ili zvuk snimka da bi se ostvarila emotivna veza sa publikom?

DŽESI MAKARTNI

Neke od mojih najomiljenijih pesama su one sa malim zvučnim efektima koji se prave glasom, kao što je radio Majkl Džekson, znate? Odrastao sam uz „Thriller“ i druge pesme Majkla Džeksona. Najviše sam voleo te stvarčice koje čujete usred pesme i koje nisu nužno povezane sa akordima ili melodijama.

To su te male stvari koje primetite ili ono „ta-ta“ koje je Prins svirao na gitari i koje je bukvalno bila samo ta jedna stvarčica na gitari. I ta stvar bi nekako postala centralni deo pesme.

Mislim da, kao producent, težite tome da pronalazite takve stvari. Koje će to male stvari publici stvarno zapasti za uho? Mislim da to radim mnogo više sa novim pesmama koje trenutno objavljujem, nego ranije. Mislim da „Selfless“ to ima. Mislim da „Soul“ to ima. U „Better With You“, znate, imamo običan gitarski rif, ali „dilej“ i „reverb“ koji smo mu dodali čine ga jednim od najupečatljivijih delova pesme.

Zvuk je jedna od najvažnijih stvari dok slušate neku pesmu, naročito prvi put. Bitno vam je da ljudi žele da je čuju još mnogo puta.

Vizija i osnovna filozofija kompanije Sony jeste da ljudima približi „kando“ kroz zvuk i muziku. „Kando“ je japanski izraz koji se odnosi na moć emotivne veze ili na nešto što vas emotivno pokrene ili dotakne.

Sviđa mi se to.

džesimakartni-svira-3
džesimakartni-fotografija

„Ja imam sreće da sam sa druge strane svega, na sceni. To je veoma privlačno.“

– LIVE NATION

Cilj kompanije Sony jeste da ostvari emotivnu vezu putem zvuka i muzike. Možete li da se setite nekog trenutka kad ste to i sami osetili kroz muziku, kad vas je neka pesma posebno pogodila?

DŽESI MAKARTNI

Neke od mojih najdražih uspomena potiču iz vremena kada sam imao 4 ili 5 godina i sedeo na zadnjem sedištu očevog automobila dok smo se vozili kroz Konektikat na putu do bakine kuće – živela je u nekoj nedođiji na jednom jezeru – a lišće oko nas je žutelo. Slušali bismo „Sweet Baby James“ Džejmsa Tejlora i sećam se da sam se prosto zaljubio u melodiju. Jednostavno je bila najlepša – uspavljivala me je, ali me je i činila srećnim. Radila je sve što pesma treba da radi, što je, na neki način, „kando“, zar ne?

Taj album mi je bio motivacija. Bio sam još mali, ali mislio sam da je muzika najčarobnija stvar na svetu, i mislim da posle slušanja takvog albuma ne mogu ničim drugim da se bavim. Stalno sam ga slušao. I dalje ga stalno slušam – i sada ga u kolima imam među omiljenom muzikom. [Smeje se] Mislim da je to verovatno bio prvi put da sam doživeo ono što Japanci zovu „kando“. Sviđa mi se ta reč. Stalno ću je koristiti.

– LIVE NATION

Da li ste videli obožavaoce kako reaguju na muziku na taj način? Da li ste imali interakcije s obožavaocima pri kojima ste mogli da osetite da su emotivno uzbuđeni zbog onoga što radite?

DŽESI MAKARTNI

Da, i mislim da sam to poslednji put osetio kad sam izdao „Better With You“. Pošto sam imao dugu pauzu od muzike, mislim da [moji obožavaoci] nisu očekivali da nešto izdam. Pored toga, „Better With You“ ima i neku nostalgičnu notu koja zvukom podseća na neke moje ranije pesme, kao što je „Beautiful Soul“. Mislim da zvuči malo zrelije, ali i dalje ima nešto što budi nostalgiju. Počela je da se strimuje i dobija milione pregleda na YouTube-u, i to me je nekako ponovo motivisalo. To je bila emotivna reakcija na pesmu izvođača za koga nisu bili svesni da ponovo žele da ga čuju. Za mene je definitivno bilo lepo da vidim [tako] izraženo pozitivnu reakciju.

– LIVE NATION

Kad sada svirate uživo, da li vidite taj emotivni odgovor gomile?

DŽESI MAKARTNI

Da, u tome ima neke veličine. Svi podižu telefone s baterijskim lampama i mašu njima u vazduhu. To je postalo neka vrsta himnične reakcije na moćnu baladu srednjeg tempa. I to je zaista jedan od najboljih osećaja: kad si na bini i vidiš kako publika tako reaguje na novu pesmu. Reakcija je važna, ako ne i važnija od nekih hitova koje sam imao na top-listama. To je prilično kul.

– LIVE NATION

Mora da je neverovatno kad čujete kako velika publika peva vaše stihove. Da li možete da nam opišete kako to zvuči i kako na vas utiče u emotivnom smislu?

DŽESI MAKARTNI

Budući da i sâm idem na koncerte i volim muziku, ima nečeg u tome kad čuješ prvih nekoliko akorda pesme koju poznaješ i voliš što te u istom trenutku nosi u neki trenutak života, kad god da je to bilo i koliko god godina da si imao. To pokreće toliko uspomena odjednom i samo poželiš da zapevaš. A ja imam retku priliku da budem i na drugoj strani, na sceni.

To je kao magnet. Kad osećate trenutak i kad znate šta će se desiti, znate da ćete započeti neku pesmu, pogledate u sve i mrtva je tišina dok se ne začuju prvi akordi. A onda pesma počne i cela publika kao da plane. U tom trenutku su svi objedinjeni, kao da misle: „Oh, pa i ti si bio tamo. Sećaš se toga, video si isto. O, bože, hajde da ovo otpevamo zajedno.“ U tom trenutku ste na istoj talasnoj dužini. To je zaista sjajan osećaj.

– LIVE NATION

Jedno je dok ste na koncertu, a drugo dok snimate i slušate svoju muziku. Koliko vam je važno to što vaši obožavaoci mogu da slušaju vašu muziku u najboljem mogućem kvalitetu?

DŽESI MAKARTNI

Mislim da se svi umetnici trude da prave sjajne proizvode koji zvuče što je moguće čistije. Mislim, ako tokom godina preslušate mnogo snimaka, znate kako zvuči nešto što je vrhunskog kvaliteta. Ako nešto zvuči malo nejasno, ako nešto treba da pojačate ili ako je neki deo preglasan, to sve odvlači pažnju od teksta pesme.
A kada se sve uklopi, kada je savršeno izmiksano i kada uživate u pesmi i sve je savršeno, to je kao blaženstvo. To je kao vrhunsko dostignuće, kada napravite snimak koji zvuči skoro savršeno.

Neverovatno mi je važno da moji obožavaoci imaju isti doživljaj kao ja kada slušam neki miks. Mislim, ja ga pravim za njih! Želim da ga čuju u najboljem kvalitetu, [zato što su] oni razlog što pravim muziku. Znate, slušajte, ako ste pekar, nećete napola da ispečete veknu hleba i tako je nekome prodajete. Želite da bude savršena. Ne znam zašto mi je ta analogija pala na pamet, ali je tačna.

– LIVE NATION

Danas se muzika dosta sluša preko slušalica. 360 Reality Audio kompanije Sony predstavlja tehnologiju za realističan zvuk koja u obične slušalice donosi čitavu sferu zvuka. Da li vam to što vaši slušaoci mogu potpuno da se užive u vašu muziku zvuči kao nešto što želite da istražujete?

DŽESI MAKARTNI

Jedva čekam da to doživim. Još uvek nisam čuo kako zvuči. Ali, pretpostavljam da će to biti sledeći nivo. Podržavam sve što poboljšava doživljaj slušanja muzike.

– LIVE NATION

Čuo sam da ljudi kažu: „Reci ’da’ odličnim idejama“. Izgleda da ste otvoreni za nove tehnologije i nove načine rada.

DŽESI MAKARTNI

Sto posto. Ako pruža bolji doživljaj nekog umetničkog dela, ako slušaocu omogućava da dodatno uživa u muzici, kako bi iko tako nečemu mogao da se protivi?

– LIVE NATION

Kada snimate, šta pravi zvuk u pravom trenutku može da uradi za pesmu?

DŽESI MAKARTNI

Kada producirate pesmu, kada nešto pravite, ponekad je potrebna samo jedna stvar da dođete do onoga što želite. Ponekad je to vokal, ponekad segment na bubnjevima, ponekad zvučni efekat. Nikad ne znate šta će to biti. Ali ta jedna stvar može da bude ono što će razlikovati izuzetno pevljivu pesmu koje se ljudi godinama sećaju od one koja to nije. Mislim da svako ko pravi muziku pokušava to da nađe, naročito ako je u pitanju pop muzika.

Uvek to tražimo i pitamo se šta je ta poslastica za uši. Šta je ono nešto što će pesmu podići na sledeći nivo? To je delom razlog zbog kog ste u studiju. Tragate za novim zvukovima i istražujete ih, isprobavate čudne stvari i mnogo, mnogo puta ne uspevate. I nadate se da ćete doći do trenutka kad će svi reći „Da, to je to. Čuješ to? To je to!“

Nedavno sam radio na jednom vokalu koji smo ubrzali, pa je dobio neki „veveričasti“ prizvuk. Razložili smo ga na milion načina, pa ga vratili i provukli kroz Vocoder ili kroz sintisajzer – radili smo mu nešto čudno. I onda smo ga jednom ili dvaput iskoristili u pesmi. Ali, to je sada deo koji ljudi jedva čekaju da čuju. Tako da, to je naša poslastica za uši. To je najbolji naziv – kratki trenuci u kojima se pitate „Hej, šta je to?“. Sviđa mi se to. Sviđa mi se kako se osećam dok to slušam.

– LIVE NATION

Taj opis nam daje ideju koliko komplikovano može da postane postići samo jedan odličan zvuk u studiju.

DŽESI MAKARTNI

Na trenutak, u potpunosti.

– LIVE NATION

Da se vratimo na miksovanje: možete li da mi objasnite šta pravi miks može da postigne za doživljaj pesme kod slušalaca?

DŽESI MAKARTNI

Najvažnija stvar kod slušanja dobrog miksa, za mene, jeste da ništa ne odskače dok ga slušate. Ništa ne ometa pesme. Ništa vam ne odvlači pažnju. Mislim da su mi se uši tokom godila prilagodile, pa sam možda osetljiviji od običnog slušaoca, ali, znate, ja pesmu preslušam po nekoliko puta. Slušam samo bubnjeve, samo kontra činele. Slušam samo vokal ili samo pozadinu. I tražim sve što nekako odudara, a onda dosta utišam pesmu i slušam je dok je tako vrlo tiha. I opet se pitam da li nešto odudara.

Uh, bas je prejak. Moramo da ga smanjimo za nekoliko decibela, da ga malo utišamo. Ili, znate šta, vokal dovoljno ne dolazi do izražaja. Moramo da ga pojačamo. Pošto sam pevač, volim da se vokal čuje. Ne znam, možda sam narcis, ali to je samo moje mišljenje. [Smeje se] Ali, mislim da ništa ne bi trebalo da vam odvlači pažnju od pesme. Postoji mnogo malo ljudi za koje mislim da su sjajni za miksetom. Ali kada naiđete na nekog dobrog, to je prava stvar. To je nešto za šta bi meni trebale godine, pa zato to prepušta stručnjacima kad završim neku pesmu.

jessemccartney-play-4
jessemccartney-play-5

„Nikad mi se nije desilo da stavim slušalice i čujem tako nešto“

– LIVE NATION

[Nakon demonstracije 360RA] Dakle, upravo ste čuli nekoliko pesama s jednog od nedavnih nastupa miksovanih uz Sony 360 Reality Audio. Kakvi su vam utisci?

DŽESI MAKARTNI

Ne znam kakvu zvučnu magiju izvodite. Ali, to su neke nove stvari koje nikad ranije nisam čuo. Potpuno sam impresioniran. Imao sam utisak kao da je moja pesma zvučna podloga za neki blokbaster. To je neverovatno. Nikad mi se nije desilo da stavim slušalice i čujem tako nešto.

– LIVE NATION

Da li ste imali utisak kao da ste na koncertu?

DŽESI MAKARTNI

Imam. Imao sam osećaj da je ispred živa verzija mene i da je u publici još milion ljudi koji sa mnom uživaju u tom koncertu – naročito kad zatvorim oči. To je onaj potpuno realističan osećaj koji imate dok gledate nastupe uživo. Nisam mogao da verujem.

– LIVE NATION

Gledali smo vas kako slušate „Soul“ i veoma ste se uneli u pesmu – očigledno vam se dopada kako ovo funkcioniše?

DŽESI MAKARTNI

Da. Prvo sam samo pokušavao da utvrdim koji je to osećaj, pošto to nikad pre nisam ni doživeo ni čuo. Zato sam se na početku pitao – „Šta je ovo? Šta se dešava?“ A onda sam imao utisak kao da – da li ste nekad bili u Kuću duhova u Diznilendu i sedite na stolici i pitate se „Koji je to zvuk?“ Nešto bi se odjednom pojavilo u pozadini, a onda i u prednjem planu. Stvarno nikad ranije to nisam čuo. Jednostavno to morate da doživite da biste razumeli.

– LIVE NATION

Da li imate omiljeni trenutak na 360 Reality Audio miksu pesme „Soul“?

DŽESI MAKARTNI

Da. [Tokom] pripreme za refren čuje se moj gitarista Džejkob, koji pravi neke male talasaste zvukove. Ti talasasti zvukovi putuju od napred ka pozadi, maltene iz prednjeg levog ugla sve do zadnjeg desnog. To je nešto što ne možete da čujete preko običnih slušalica. I bilo je strava.

– LIVE NATION

Šta mislite o tome što će vaši obožavaoci moći da uživaju u tehnologiji 360 Reality Audio?

DŽESI MAKARTNI

Veoma sam uzbuđen. Mislim da moji obožavaoci to znaju i budući da vide moju reakciju na ovo, ne mogu ni da zamislim da neće poželeti da imaju isto iskustvo. To bi zaista trebalo svi da osete. Ne vidim kako neko ne bi hteo da doživi ovo što sam ja upravo doživeo. Pazite, u ovom trenutku biće teško vratiti se u normalu. [Smeje se]

– LIVE NATION

Kako biste u jednoj reči opisali Sony 360 Reality Audio?

DŽESI MAKARTNI

Hmmm. „Audiogazmično.“ Mislim da ta reč ne postoji – upravo sam je izmislio.

– LIVE NATION

Jeste sada.

DŽESI MAKARTNI

Da.

– LIVE NATION

Da li možete da zamislite da bi 360 Reality Audio mogao da utiče na to kako ubuduće pravite muziku?

DŽESI MAKARTNI

To je zanimljivo pitanje. Miksete će verovatno sada morati da se prilagode toj tehnologiji. Da, kad bih mogao da pravim muziku direktno iz studija koja zvuči poput ovoga, sigurno bih to radio. To što znam da to postoji, čini da želim da istražujem zvučne trenutke u kojima bi ova tehnologija jednostavno mogla da unapredi numere. Biće veoma zanimljivo kako će to napredovati.

– LIVE NATION

Da li bi znanje za 360 Reality Audio možda moglo da podstakne interesovanje da snimite novi album uživo?

DŽESI MAKARTNI

Naravno. Poslednji put sam napravio album uživo pre više od jedne decenije. I, iskreno, nisam bio oduševljen. Zapravo se sećam da sam pomislio nešto tipa, ah, možete ga miksovati koliko god hoćete, ali postoje stvari koje se ne mogu kontrolisati – znaš, snima se uživo, teško je miksovati. Međutim, kad čujem ovo, prosto moram da završim album samo da bismo mogli da izvedemo verziju uživo. [Smeje se]

– LIVE NATION

Šta mislite da će vaši obožavaoci ceniti u vezi s vašom muzikom predstavljenom u ovom formatu?

DŽESI MAKARTNI

Mislim da bi oni osetili vreme i trud koji su u sve to uloženi kad bi konačno [mogli] da sve čuju kristalno oštro, celokupnu numeru. Ponekad neke stvari ostanu skrivene i nikad ih ne čujete samo zato što nisu istaknute, nisu dovoljno naglašene. Uz ovu novu tehnologiju, kad biste mogli da razaznate sve neverovatne stvari koje smo ubacili, mislim da bi to deset puta uvećalo kvalitet doživljaja.

– LIVE NATION

Šta mislite o tome što vam Sony meri uši kako bi optimizovao 360 Reality Audio i pružio vam najbolji mogući doživljaj slušanja?

DŽESI MAKARTNI

Znate, mnogo puta tokom godina pravili su mi čepiće za uši za nastupe uživo. Kao muzičar, trudite se sa očuvate uši – želite da u njih uđe odgovarajuća količina i odgovarajući kvalitet zvuka. Svako muziku čuje različito. Svako ima određene frekvencije koje čuje bolje nego druge. A ako Sony može taj doživljaj da prilagodi vašim ušima i onome što je vašim bubnim opnama potrebno, to je super, stvarno super.

– LIVE NATION

Kakve stvari biste želeli da Sony uradi sledeće, koje su možda na vašoj listi želja?

DŽESI MAKARTNI

O, bože. Mislim, to zvuči kao da ćemo uz Sony uskoro svirati muziku na Mesecu. Ne znam, možete li samo da mi pošaljete po par tih slušalica u svakoj boji? To bi bio dobar početak. Počećemo od toga.

– LIVE NATION

Imate li neku poruku za kraj u vezi sa tehnologijom 360 Reality Audio?

DŽESI MAKARTNI

Ako možete da pružite ljudima ovako neverovatan proizvod, gde doživljavate zvuk iz svakog drugačijeg dela mozga – mislim da to zaista vara mozak na najbolji mogući način – verujem da će to sve promeniti. Mislim da će to promeniti sve.

jessemccartney-listening-1
jessemccartney-listening-2
360 Reality Audio

Otkrijte još o funkciji 360 Reality Audio i tehnologiji koja podržava ovaj inovativan koncept zvuka.

WH-1000XM3-slušalice

Koristite naše slušalice sa funkcijom potiskivanja buke WH-1000XM3 da biste iskusili 360 Reality Audio na pravi način.