Pređi na sadržaj



G Master

Razgovor sa inženjerima

Inženjeri kompanije Sony pričaju o konceptu objektiva G Master, koji su nastali kombinacijom tehnološke inovacije i beskompromisnog optičkog dizajna.

Vizija iza serije G Master

G Master je nova marka koja ima jasnu viziju fotoaparata budućnosti i koju karakteriše vrhunski spoj visoke rezolucije i bokeh efekta 

Planiranje proizvoda

Akira Širaiši

Akira Širaiši

Širaiši:

Kada smo 2013. izbacili seriju α7, prioritet smo dali F4 zum objektivima i relativno malim objektivima sa fiksnom žižnom daljinom na osnovu koncepta male veličine i visokih performansi. Posle nam se javilo mnogo korisnika koji su tražili zum objektive F2,8 i objektive sa fiksnom žižnom daljinom F1,4.

U međuvremenu, tela fotoaparata su već napredovala od α7R, rezolucije oko 36,4 miliona piksela, do α7R II, koji ima rezoluciju oko 42,4 miliona piksela i stabilizaciju slike po 5 osa.

Tehnologija senzora slike nastavlja da napreduje i mi mislimo da su visoke rezolucije univerzalna vrednost koja će dobijati na značaju. Bokeh objektiva je još jedna univerzalna vrednost i obe ove funkcije biće veoma tražene. U skladu sa time, nakon razvoja zum objektiva F2,8 sa velikim otvorom blende i objektiva sa fiksnom žižnom daljinom F1,4, izbacili smo novu marku koja efektivno kombinuje visoku rezoluciju i bokeh.

Sony zna kakva je budućnost senzora slike, tako da će se ovaj objektiv koristiti uprkos stalnom razvoju performansi fotoaparata 

Tri proizvoda nove marke G Master jesu: standardni zum objektiv FE 24–70 mm F2,8 GM, kojeg karakteriše rezolucija koju imaju objektivi sa fiksnom žižnom daljinom pri bilo kojoj fokusnoj dužini, objektiv za portrete FE 85 mm F1,4 GM, koji pruža vrhunski prikaz bokeh efekta od najoštrijeg fokusa do pozadine, i telefoto zum objektiv FE 70–200 mm F2,8 GM OSS, koji je predviđen za snimanje telefoto slika visoke rezolucije i dobijanje bokeh efekta na portretima.

U proizvodnji ovih objektiva primenjen je veliki broj inovativnih tehnologija, uključujući naše nedavno razvijene XA (izuzetno asferične) elemente objektiva. Sony je vodeći proizvođač senzora slike i ima jasnu viziju toga kako će se senzori slika razvijati u budućnosti. Mislim da je dužnost serije G Master da predvidi ovaj napredak i pruži objektive koji će se još dugo koristiti.

Objektiv G Master

Superiorni asferični objektivi

Masanori Kiši

G Master ne bi bilo moguće napraviti bez ovog ključnog elementa

Zamenik generalnog direktora – odeljenje za mehanički dizajn objektiva

Masanori Kiši

Kiši:

Tokom razvoja serije G Master, koristili smo XA (izuzetno asferični) element objektiva sa površinskom preciznošću od 0,01 mikrona. Napomenuo bih da su asferični objektivi veoma teški za proizvodnju, tako da nam je predstavljalo izazov da vidimo na koji nivo možemo da podignemo površinsku preciznost.

U stvari, u vreme kad smo razvijali ovu tehnologiju, sarađivali smo sa inženjerima iz fabrike koja pripada korporaciji Sony Global Manufacturing & Operations Corporation u prefekturi Aiči u Japanu i u kojoj imaju tehnologiju za proizvodnju asferičnih objektiva. Kada smo svaki proizvodni proces ispitali od početka do kraja, uveli smo novi proces.

Siguran sam da su objektivi XA koje smo na kraju proizveli najvišeg mogućeg kvaliteta. Mislim da je razlog zašto smo uspeli da ih toliko usavršimo bilo to što smo koristili jedinstvenu tehnologiju čiji je vlasnik Sony i što smo je razvili u tesnoj saradnji sa tom fabrikom.

Površinska preciznost konvencionalnih objektiva
POVRŠINSKA PRECIZNOST KONVENCIONALNIH OBJEKTIVA
Površinska preciznost objektiva XA
POVRŠINSKA PRECIZNOST OBJEKTIVA XA (0,01 MIKRONA)
Izuzetno asferični objektiv

XA (izuzetno asferični) objektiv maksimalizuje performanse ostalih elemenata objektiva kako bi se postigli visoka rezolucija i prirodni bokeh

Prilikom dizajniranja objektiva, obično ne pružamo istu efektivnost i osetljivost svim elementima objektiva, već optimalno prilagođavamo dizajn dodeljivanjem uloga svakom od njih. Slično tome, pošto za G Master imamo element objektiva XA koji ima visoku površinsku preciznost, možemo da obezbedimo funkcije kao što je mogućnost kompenzacije osetljivosti i aberacije. Zbog toga čitav objektiv može da pruži višu rezoluciju nego do sada. 

Mislim da razlog što G Master može da postigne i dobre rezolucije od središta do uglova slike i veoma prirodan bokeh leži upravo u tome što smo uspeli da napravimo elemente objektiva XA sa izuzetno visokom površinskom preciznošću od 0,01 mikrona. Nije preterivanje ako kažem da G Master ne bi bilo moguće napraviti da nismo razvili elemente objektiva XA.

Visoka rezolucija i bokeh: konačno zajedno

Efektivnije kombinovanje neusaglašenih elemenata uz frekvenciju od 50 parova linija po milimetru kao početne vrednosti MTF-a

Masanori Kiši

Kiši:

Pošto su visoka rezolucija i dobar bokeh suštinski suprotstavljeni, veoma je teško postići dobar kvalitet kada se koriste zajedno. Što se tiče rezolucije, kao početnu vrednost prilikom dizajna usvojili smo MTF1 sa prostornom frekvencijom od 50 parova linija po milimetru, što je najizazovniji standard do sada.

Viša prostorna frekvencija znači da objektiv može bolje da reprodukuje fine promene kontrasta. Da bismo postigli taj cilj, u fazi dizajna smo potpuno uklonili nekoliko optičkih aberacija kao što su hromatske i koma aberacije. Konkretno, da bismo eliminisali aberacije u uglovima slike, ponavljali smo brojne simulacije kako bismo malo-pomalo uklonili aberacije i dobili konačni optički dizajn. 

Naravno, postizanje više prostorne frekvencije samo po sebi ne garantuje da će objektiv biti dobar jer, u zavisnosti od objekta koji se snima, može da postoji mnogo komponenti niske frekvencije. Krajnji cilj treba da bude fotografija koja dobro izgleda, tako da je zapravo bitno postići dizajn koji je dobro balansiran od niskih do visokih frekvencija.

U fazi dizajna objektiva, dok povećavamo rezoluciju, moramo stalno da proveravamo bokeh. Da bi to bilo moguće, koristili smo simulaciju bokeh efekta kako bismo se uverili da usled poboljšanja performansi MTF-a nema negativnih uticaja na bokeh. 

Kad smo već kod toga, bokeh objektiva je veoma složen i javlja se u više različitih tipova. Na primer – prednji, zadnji, izbliza i izdaleka. Pošto tip bokeh efekta varira i u zavisnosti od fokusne dužine, o njemu se ne može suditi samo na osnovu simulacije. 

Simulacije bokeh efekta se zbog toga moraju vešto integrisati, pomoću stečenog iskustva i prakse kompanije Sony. Tako smo stalno u potrazi za bokeh efektima koji će se dopasti našim korisnicima.

Slike simulacije bokeh efekta

Slike simulacije bokeh efekta

Kružni otvor blende sa 11 krilaca

Širaiši:

U pogledu optičkog dizajna, postoji nekoliko elemenata koji imaju uticaja na bokeh, ali ih je teško u potpunosti eliminisati u fazi optičkog dizajna. Konačni proizvod će neminovno sadržati pojedinačne razlike, tako da se objektivi serije G Master tokom procesa proizvodnje proveravaju i prilagođavaju jedan po jedan kako bi se dobio idealan bokeh pre isporuke. 

Da bi se obavila ova prilagođavanja, potrebno je napraviti novu opremu za prilagođavanje i uključiti mehanizam za prilagođavanje u sam objektiv. Mehanizme za primenu ovog koraka obrade potrebno je pripremiti na vreme. Međutim, ako tako prilagodimo bokeh, možemo da isporučujemo vrhunske objektive klijentima i ja mislim da su ovakav stav i duh važan deo mentaliteta serije G Master.    

Kod objektiva FE 85 mm F1,4 GM i FE 70–200 mm F2,8 GM OSS se kružni otvor blende sa 11 krilaca prvi put koristi u α objektivu. Razvoj aktuelnog otvora blende sa 11 krilaca inspirisan je potrebom da oblici sa bokeh efektom budu što kružniji kada se koriste postavke velikog otvora blende. Dodatna prednost povećavanja broja krilaca jeste to što to pruža kompaktniji dizajn jedinica otvora blende sa velikim prečnicima otvora blende.

Objektivi se tokom procesa proizvodnje prilagođavaju jedan po jedan kako bi se dobio idealan bokeh

Bokeh sa otvorom blende od 11 krilaca

Bokeh sa otvorom blende od 11 krilaca

Bokeh sa otvorom blende od 7 krilaca

Bokeh sa otvorom blende od 7 krilaca

Inovativni mehanizam pogona

Rezolucija i bokeh se optimizuju optičkim dizajnom, a zatim testiraju pomoću tehnologije aktuatora kompanije Sony 

SSM sa pogonom za prstenove i linearni motor

Kiši:

Čak i ako uspostavite ravnotežu između visoke rezolucije i bokeh efekta i dostignete najviše nivoe performansi, nećete imati priliku da primetite te performanse ako nemate podjednaku preciznost fokusiranja. Zbog toga je potrebna i vrhunska preciznost. Da bi se performanse objektiva iskoristile na najbolji način, optički inženjeri su ga poboljšali do krajnjih granica, dok smo mi seriji G Master pružili neverovatne mogućnosti fokusiranja kombinovanjem inovativnih aktuatora kompanije Sony, razvijenih pomoću naše tehnologije, sa mehanizmima optimizovanim za optičke karakteristike svakog objektiva. 

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS rešava problem težine objektiva za fokusiranje time što deli grupu fokusa, koja je obično jednodelna, na dve zasebne grupe fokusa. Tako se distribuira težina. Pored toga, kombinovanjem grupa fokusa sa nezavisnim aktuatorima i njihovom zasebnom kontrolom, objektiv lakše postiže fokusiranje, ne samo za fotografije, već i za video. Podelom grupe fokusa na dva dela pravi se plutajuća struktura koja olakšava ispravljanje različitih aberacija pri svim udaljenostima objekta. Pored toga, budući da plutajuća struktura podržava potpuno nezavisnu kontrolu, svaki pojedinačni element objektiva možete da dovedete u idealan položaj, što ne biste mogli da uradite pomoću tipične plutajuće strukture. Zahvaljujući tome možete na najbolji način da iskoristite matične performanse objektiva.

1. SSM sa pogonom za prstenove     2. Linearni motor

Inovativna tehnologija aktuatora omogućava potpuno drugačiji stil snimanja

FE 85 mm F1,4 GM i FE 70–200 mm F2,8 GM OSS imaju nove SSM motorne sisteme sa pogonom za prstenove, što optimizuje ove sisteme koji se koriste kod A-mount objektiva za kontrastni AF kod fotoaparata sa izmenjivim objektivima bez ogledala. Ovakvi fotoaparati koji takođe koriste kontrastni AF zahtevaju mali recipročni pogon prilikom fokusiranja, što znači da je potrebno lagano rotiranje.

SSM sa pogonom za prstenove se laganije rotira zahvaljujući tome što se prvi put kombinuje sa kugličnim ležajevima. FE 85 mm F1,4 GM takođe ima dva poziciona senzora koji direktno detektuju i kontrolišu objektiv za fokusiranje. Odlični SSM sa pogonom za prstenove, senzori za detektovanje sa dva položaja, kao i napredni algoritam za pogon omogućavaju kontrolu položaja objektiva na nivou od 1 mikrona, što omogućava veoma precizan AF.

SSM motorni sistem sa pogonom za prstenove
Masanori Kiši

Kiši:

Stvarno se nadam da će ljudi isprobati funkciju „Eye AF (autofokus)“, koja u fokus stavlja oči objekta, u kombinaciji sa objektivom FE 85 mm F1,4 GM i serijom α7, jer mislim da će tek tada shvatiti koliko je ovaj objektiv zapravo precizan prilikom fokusiranja. Tradicionalni objektivi 85 mm F1,4 ponekad, usled male dubine polja, nisu uspevali da u potpunosti stave oči u fokus kada se koristi AF. 

Mnogi profesionalci koriste ručno fokusiranje kako bi precizno fokusirali objektive 85 mm F1,4, pa mislim da je divno što možemo da im omogućimo da lakše postignu taj nivo preciznosti uz AF. Uprkos činjenici da objektiv 85 mm F1,4 ima veoma malu dubinu polja, nivo preciznosti koji smo postigli dovoljan je da kvalitet objektiva za fokusiranje podignemo na nivo koji fotografima omogućava da se, u skladu sa svojim željama, usredsrede ne samo na zenicu, već i na kapke, krajeve trepavica, površinu zenice ili odsjaj. 

Ono što nam je omogućilo da postignemo ovaj stepen preciznosti jeste inovativna tehnologija aktuatora ugrađena u ove objektive. Mislim da će to uvesti potpuno novi stil snimanja jer su fotografi morali da se koncentrišu na precizno fokusiranje, dok sada slobodno mogu da menjaju ugao gledanja i dozvole objektu da se pomera, pri čemu zenice sve vreme ostaju u fokusu.

Akira Širaiši

Poruka Akire Širaišija

Baš volim FE 85 mm F1,4 GM. Pre deset godina, intervjuisali su me o A-mount objektivu 85 mm F1,4: 85 mm F1,4 je ikoničan među α objektivima jer ima izuzetne specifikacije. Mislim da je ovaj objektiv odličan predstavnik marke α.

Dok smo pravili novi 85 mm F1,4, želeo sam da napravimo vrhunski objektiv koji će nadmašiti sve one koji su mu prethodili. Mislim da smo upravo to i postigli i nadam se da će i drugi deliti naše mišljenje o objektivu FE 85 mm F1,4 GM. Pošto smo dobro saslušali povratne informacije korisnika o seriji F4, poboljšali smo performanse svoja druga dva objektiva serije G Master, FE 24–70 mm F2,8 GM i FE 70–200 mm F2,8 GM OSS. Nadam se da će trenutni korisnici serije F4 isprobati ove nove modele F2,8.

Poruka Masanorija Kišija

Da bismo istovremeno objavili ova tri izuzetna objektiva pod novom markom G Master, svi mi programeri stalno smo poboljšavali kvalitet i trudili se da svakom objektivu dodamo što više funkcija, uključujući preciznu operativnost, bez ikakvih kompromisa. Od izlaska serije α7, mnogo profesionalnih korisnika nam je poslalo svoje mišljenje i druge korisne informacije.    

Izbacili smo ove proizvode na tržište tek pošto smo logički razradili svaki detalj, bilo u vezi sa operativnošću, performansama ili drugim funkcijama, i to u skladu sa podacima koje smo dobili od korisnika. Mislim da smo napravili objektive koje iskreno i sa sigurnošću mogu da preporučim i obradovaće me kada budem video da ljudi zaista koriste ove objektive i zabavljaju se dok pomoću njih snimaju slike. Nadam se da će uživati u ovom jedinstvenom spoju visoke rezolucije i divnog bokeh efekta koji pruža ova nova serija G Master.

Masanori Kiši

Objektivi sutrašnjice - odmah, Sony

Visoka rezolucija i spektakularni „bokeh“ objedinjeni su u objektivima koji će još mnogo godina nastaviti da pružaju vrhunske performanse sa najnaprednijim fotoaparatima.